Scientific culture and advocacy in libraries to achieve the SDGs

Authors

  • Emma Gabriela Carbonell Curralo Periodista en Comunicación de las Organizaciones
  • José Antonio Maestro Galán Contrato Garantía Juvenil. Unidad de Recursos de Información Científica para la Investigación (URICI), CSIC, Madrid

DOI:

https://doi.org/10.20350/digitalCSIC/139

Keywords:

Advocacy, Specialized libraries, Scientific culture, Sustainable development

Abstract

Making the role of Scientific Culture visible both in the SDGs and in the library environment implies an improvement in the approach to the concept of Sustainable Development. At the same time, it is essential to recover advocacy as an essential strategy with which to promote the discourse of sustainability in its full scope. Only by highlighting the importance of Culture as a fundamental dimension of Sustainable Development can we achieve the necessary structural changes that will make it possible to achieve the 2030 Agenda.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bill and Melinda Gates Foundation. (2011). Global libraries advocacy guide.

Bradley, F. (2016). ‘A world with universal literacy’: The role of libraries and access to information in the UN 2030 Agenda. En: IFLA Journal, 42(2), 118-125. https://doi.org/10.1177/0340035216647393

CENL (2020). IFLA: Libraries, Development and the United Nations 2030 Agenda - The Conference of European National Librarians. En: CENL News, 24th January 2020. https://www.cenl.org/ifla-libraries-development-and-the-united-nations-2030-agenda/ [Recuperado: 24/02/2021]

Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica. (CONICYT) (2014). Consideraciones para la definición y mediación de la Cultura Científica en Chile.

Emma Gabriela Carbonell Curralo y José Antonio Maestro Galán

Enredadera, eISSN 1696-8239, nº 36 (junio 2021), 23-26

http://www.conicyt.cl/wp-content/uploads/2014/07/Informe-de-Resultados-Comisión-Nacional-en-Cultura-Científica.pdf

Ferrer, A., León, G. (2008). Cultura Científica y Comunicación de la Ciencia. Razón y Palabra, 65. http://www.razonypalabra.org.mx/N/n65/actual/aferrer_gleon.html

Garcia-Febo, L., Kim, J. H., Lallaisangzuali, Jain, V., & Tugwell, Y. (2017). Advancing the United Nations sustainable development goals: Experiences of international academic and research libraries. En: College and Research Libraries News, 78(9), 516-520. https://doi.org/10.5860/crln.78.9.516

Ghosh, M. (2011). Advocacy for open access: A selected review of the literature and resource list. En: Library Hi Tech News, 28(2), 19-23. https://doi.org/10.1108/07419051111135245

Gutiérrez, I., Peralta, H. & Fuentes, H. C. (2018). Cultura científica y cultura científico investigativa. Scientific culture and scientific research culture. En: Humanidades Médicas, 18(1), 8-19. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000100003

IFLA. (2015). Acceso y oportunidades para todos. Cómo contribuyen las bibliotecas a la Agenda 2030 de las Naciones Unidas. The Hague: IFLA. https://www.ifla.org/files/assets/hq/topics/libraries-development/documents/access-and-opportunity-for-all-es.pdf

Jaeger, P. T., Zerhusen, E., Gorham, U., Hill, R. F., & Taylor, N. G. (2017). Waking up to advocacy in a new political reality for libraries. En: Library Quarterly, 87(4), 350-368. https://doi.org/10.1086/693492

Kear, R. L. (2018). Libraries, Development, and Implementation of the UN 2030 Agenda: A Regional Workshop held in Montego Bay, 16–18 February 2017. En: International Information and Library Review, 50(1), 60-62. https://doi.org/10.1080/10572317.2018.1422906

La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (1982). World Conference on Cultural Policies: final report (41). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000052505/PDF/052505engo.pdf.multi

La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2018). Culture for the Agenda 2030. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000264687

La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2019a). 120 ministros reunidos en la UNESCO llaman a reforzar las políticas culturales para lograr sociedades más sostenibles. https://es.unesco.org/news/120-ministros-reunidos-unesco-llaman-reforzarpoliticas-culturales-lograr-sociedades-mas

La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2019b). Culture in the Implementation of the 2030 Agenda. http://agenda21culture.net/sites/default/files/culture2030goal_high.pdf

López, J. A. (2017). “Recurrir a la pseudociencia le puede matar. ¡Es un hecho!”. En: SEBBM Divulgación. La ciencia al alcance de la mano. Sociedad Española de Bioquímica y Biología, http://dx.doi.org/10.18567/sebbmdiv_RPC.2017.11.1

Sharma, R. (1997). An Introduction to Advocacy: Training Guide, Africa Bureau, Office of Sustainable Development. https://resourcecentre.savethechildren.net/node/1981/pdf/1981.pdf

Vaccarezza, S. (2008). “Exploraciones en torno al concepto de cultura científica”. En: FECYT, Resúmenes del Congreso Iberoamericano de Ciudadanía y Políticas Públicas de Ciencia y Tecnología, Madrid, del 5 al 8 de febrero de 2008. Madrid. p. 110

Vaccarezza, S. (2009). Estudios de cultura científica en América Latina. En: Redes, 15(30), 75-103. https://www.redalyc.org/pdf/907/90721335004.pdf

Published

2021-06-01

How to Cite

Carbonell Curralo, E. G., & Maestro Galán, J. A. (2021). Scientific culture and advocacy in libraries to achieve the SDGs. Enredadera: Journal of the CSIC Libraries and Archives Network, (36), 23–26. https://doi.org/10.20350/digitalCSIC/139