Scientific culture and advocacy in libraries to achieve the SDGs
DOI:
https://doi.org/10.20350/digitalCSIC/139Keywords:
Advocacy, Specialized libraries, Scientific culture, Sustainable developmentAbstract
Making the role of Scientific Culture visible both in the SDGs and in the library environment implies an improvement in the approach to the concept of Sustainable Development. At the same time, it is essential to recover advocacy as an essential strategy with which to promote the discourse of sustainability in its full scope. Only by highlighting the importance of Culture as a fundamental dimension of Sustainable Development can we achieve the necessary structural changes that will make it possible to achieve the 2030 Agenda.
Downloads
References
Bill and Melinda Gates Foundation. (2011). Global libraries advocacy guide.
Bradley, F. (2016). ‘A world with universal literacy’: The role of libraries and access to information in the UN 2030 Agenda. En: IFLA Journal, 42(2), 118-125. https://doi.org/10.1177/0340035216647393
CENL (2020). IFLA: Libraries, Development and the United Nations 2030 Agenda - The Conference of European National Librarians. En: CENL News, 24th January 2020. https://www.cenl.org/ifla-libraries-development-and-the-united-nations-2030-agenda/ [Recuperado: 24/02/2021]
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica. (CONICYT) (2014). Consideraciones para la definición y mediación de la Cultura Científica en Chile.
Emma Gabriela Carbonell Curralo y José Antonio Maestro Galán
Enredadera, eISSN 1696-8239, nº 36 (junio 2021), 23-26
Ferrer, A., León, G. (2008). Cultura Científica y Comunicación de la Ciencia. Razón y Palabra, 65. http://www.razonypalabra.org.mx/N/n65/actual/aferrer_gleon.html
Garcia-Febo, L., Kim, J. H., Lallaisangzuali, Jain, V., & Tugwell, Y. (2017). Advancing the United Nations sustainable development goals: Experiences of international academic and research libraries. En: College and Research Libraries News, 78(9), 516-520. https://doi.org/10.5860/crln.78.9.516
Ghosh, M. (2011). Advocacy for open access: A selected review of the literature and resource list. En: Library Hi Tech News, 28(2), 19-23. https://doi.org/10.1108/07419051111135245
Gutiérrez, I., Peralta, H. & Fuentes, H. C. (2018). Cultura científica y cultura científico investigativa. Scientific culture and scientific research culture. En: Humanidades Médicas, 18(1), 8-19. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000100003
IFLA. (2015). Acceso y oportunidades para todos. Cómo contribuyen las bibliotecas a la Agenda 2030 de las Naciones Unidas. The Hague: IFLA. https://www.ifla.org/files/assets/hq/topics/libraries-development/documents/access-and-opportunity-for-all-es.pdf
Jaeger, P. T., Zerhusen, E., Gorham, U., Hill, R. F., & Taylor, N. G. (2017). Waking up to advocacy in a new political reality for libraries. En: Library Quarterly, 87(4), 350-368. https://doi.org/10.1086/693492
Kear, R. L. (2018). Libraries, Development, and Implementation of the UN 2030 Agenda: A Regional Workshop held in Montego Bay, 16–18 February 2017. En: International Information and Library Review, 50(1), 60-62. https://doi.org/10.1080/10572317.2018.1422906
La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (1982). World Conference on Cultural Policies: final report (41). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000052505/PDF/052505engo.pdf.multi
La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2018). Culture for the Agenda 2030. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000264687
La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2019a). 120 ministros reunidos en la UNESCO llaman a reforzar las políticas culturales para lograr sociedades más sostenibles. https://es.unesco.org/news/120-ministros-reunidos-unesco-llaman-reforzarpoliticas-culturales-lograr-sociedades-mas
La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2019b). Culture in the Implementation of the 2030 Agenda. http://agenda21culture.net/sites/default/files/culture2030goal_high.pdf
López, J. A. (2017). “Recurrir a la pseudociencia le puede matar. ¡Es un hecho!”. En: SEBBM Divulgación. La ciencia al alcance de la mano. Sociedad Española de Bioquímica y Biología, http://dx.doi.org/10.18567/sebbmdiv_RPC.2017.11.1
Sharma, R. (1997). An Introduction to Advocacy: Training Guide, Africa Bureau, Office of Sustainable Development. https://resourcecentre.savethechildren.net/node/1981/pdf/1981.pdf
Vaccarezza, S. (2008). “Exploraciones en torno al concepto de cultura científica”. En: FECYT, Resúmenes del Congreso Iberoamericano de Ciudadanía y Políticas Públicas de Ciencia y Tecnología, Madrid, del 5 al 8 de febrero de 2008. Madrid. p. 110
Vaccarezza, S. (2009). Estudios de cultura científica en América Latina. En: Redes, 15(30), 75-103. https://www.redalyc.org/pdf/907/90721335004.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Emma Gabriela Carbonell Curralo, José Antonio Maestro Galán

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.